Wakacje za 2 miesięce
Dzisiaj jest 20.04.2024, imieniny Czesława i Agnieszki

Spotkanie z p.Dyrektorem Mercedes Benz

Podczas apelu ropoczynającego nowy rok szkolny 2014/2015 p. Dyrektor Serwisu Diesel Truck Sp. z o.o. Stryków Pan Paweł Rybka przybliżył wszystkim uczniom informacje o maechatronice.

(wypowiedź p. Dyrektora)

 

Szanowny Panie Burmistrzu, Szanowna Dyrekcjo, szanowne grono nauczycielskie i pedagogiczne, drodzy uczniowie i przybyli goście.

Jestem niezmiernie wdzięczny, że mogę dziś uczestniczyć razem z Wami w tym wspaniałym dniu rozpoczęcia nauki w kolejnym roku szkolnym. Tym bardziej, że właśnie dziś rusza nowy kierunek kształcenia  - mechatronika. Cóż to właściwie jest „mechatronika”? Kiedy powstało to określenie? Czemu ma służyć?

Do lat 60 ubiegłego stulecia posługiwaliśmy się pojęciami: mechanika, elektryka, elektronika, optyka, diagnostyka, automatyka. Bardzo szybko przyszedł czas na nowe, popularne już dziś słowo: informatyka. I wówczas, w Japonii, w 1969 roku, inżynier Tetsuo Mori z firmy Yaskawa pierwszy raz użył słowa „mechatronika” jako połączenia pierwszej części słowa mecha-nika z drugą częścią słowa Elek-tronika.  Naukowcy określili mechatronikę jako synergiczną kombinację mechaniki precyzyjnej, elektronicznego sterowania isystemowego myślenia przy projektowaniu produktów i procesów produkcyjnych.

Sądzę, że nie myśleli wówczas, że za kilkadziesiąt lat słowo to zacznie wypierać jego poszczególne składowe. Mechatronikę określamy jako dziedzinę inżynierii, która stanowi połączenie mechaniki, elektroniki, automatyki i informatyki. 

Każdy z nas tu obecnych codziennie ma kontakt z produktami mechatroniki. Najlepszym tego przykładem są pojazdy samochodowe. Nikogo już dziś nie dziwi, że samochód rozpoznaje jaka jest pora dnia i dostosowuje do niej oświetlenie. Wszyscy oczekujemy, że gdy naciśniemy pedał hamulca podczas awaryjnego hamowania lub hamowania na śliskiej nawierzchni, to zadziała układ ABS, aby zatrzymać pojazd na jak najkrótszym odcinku drogi. Jesteśmy pewni, że w razie potrzeby zostaną uruchomione w pojeździe napinacze pasów bezpieczeństwa oraz wystrzelą poduszki ASR, aby osłonić nasze ciało przed uszkodzeniami. Elektrycznie podnoszone szyby, szyberdach, wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja to coś zupełnie normalnego. Możliwość włączenia radia, telefonu, telewizji, nawigacji, kamer cofania, to również coś zupełnie oczywistego. Wszystko to mają nasze dzisiejsze samochody. Możemy liczyć na ich pomoc w trudnych warunkach drogowych. Kiedy jesteśmy zmęczeni powiedzą nam o tym, zaświecą kontrolkę z filiżanką, aby zaprosić nas na małą przerwę w jeździe. Kiedy przekraczamy białą linię dzielącą pas jezdni, zadrży kierownica, abyśmy mogli skorygować tor jazdy. Jeśli w nocy, daleko przed nami, kiedy my jeszcze nie widzimy przechodnia na jedni, czułe kamery naszego samochodu go zobaczą, to dadzą nam znać odpowiednio wcześniej, abyśmy mogli zareagować i go ominąć Czy zastanawialiśmy się dlaczego tak jest? Odpowiedź brzmi: Dzięki czujnikom, komputerom pokładowym, programom analizującym co się dzieje z pojazdem, co się dzieje na drodze, jaka jest temperatura, jaka pora dnia, czy pada deszcz, z jaką jedziemy prędkością, na którym jedziemy biegu, czy jedziemy pod górę, czy za chwilę będzie zakręt, a może dwa zakręty i jazda z góry, dzięki temu, że oprócz doskonałej już mechaniki, w naszym pojeździe mamy jeszcze mnóstwo elektroniki, optyki, automatyki i informatyki, czyli dzięki mechatronice możemy bezpiecznie czuć się w naszym dzisiejszym pojeździe. To właśnie mechatronika sprawiła, że naciskając pedał przyśpieszenia, tak naprawdę naciskamy zwykły potencjometr, taki sam jaki możemy znaleźć w naszym starym radio. Sygnał
z potencjometru jest przekazywany do modułu sterującego układem zasilania. Do niego spływają również sygnały o temperaturze silnika, ciśnieniu doładowania, prędkościach obrotowych wału korbowego i wałków rozrządu. Dopiero po przeprowadzeniu obliczeń, komputer daje sygnał żeby otworzyć wtryskiwacz na optymalny w danych warunkach czas. A wszystko to dzieje się w ułamkach sekund. A wszystko to dzieje się dzięki mechatronice.

Drodzy uczniowie, podczas nauki zdobędziecie wiedzę, która przedstawi wam te skomplikowane systemy. Zapozna was z ich działaniem. Pamiętajcie jednak, że : Z nauką jest jak z wiosłowa­niem pod prąd. Sko­ro tyl­ko zap­rzes­ta­niesz pra­cy, za­raz spycha cię do tyłu. Nie zawsze od razu będziecie wiedzieli jak z poznanej wiedzy skorzystać, jak ją połączyć z realnym światem. Gdzie zobaczyć sinusy, logarytmy i całki? Po co nam liczenie twardości, wytrzymałości i prędkości krytycznej? Ale pamiętajcie, że dopiero po zakończeniu nauki i po zakończeniu praktyki, zobaczycie jak pięknie można połączyć ze sobą w całość te dwa puzzle: teorię i praktykę. Dziś obserwujemy bardzo szybki rozwój techniki. Dziś kierowcę można zastąpić robotem. Na was, czekają nowe zadania. Wy, możecie wymyślić coś nowego. Możecie zostać wynalazcą i zdobyć nagrodę Nobla. Nie ograniczajcie się. Wyjdzie ze swoimi marzeniami na zewnątrz. Miejcie marzenia i je realizujcie. Obierajcie sobie cele i dążcie do tego, aby je osiągnąć. Po osiągnięciu pierwszego celu, wyznaczcie sobie następny i następny. Osiągajcie je, a zapewniam was, że wasze marzenia staną się rzeczywistością. 

Paweł Rybka

 

Dyrektor Serwisu Pojazdów Użytkowych

Mercedes_Benz

Bratoszewice, 01-09-2014 rok